Gelukkig zit bijna iedereen tegenwoordig op LinkedIn. Toch haalt nog lang niet iedereen het maximale uit zijn profiel. In dit artikel lees je wat je niet, maar vooral wat je wel moet doen om jouw LinkedIn-profiel onweerstaanbaar te maken!

1. Foto checklist

Het klinkt logisch als we zeggen: ‘Zorg voor een professionele foto’. Helaas zien we nog steeds slechte foto’s voorbij komen, of zelfs profielen zonder foto, dus hebben we even een korte checklist opgesteld. Als je onderstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, is je foto helemaal top!

  • Heb je een foto?
  • Is het een foto van jouzelf en dus niet van je bedrijf?
  • Sta je alleen op de foto?
  • Ben je goed in beeld op de foto?
  • Is jouw foto goed belicht?
  • Is je foto scherp en duidelijk?
  • Ben je representatief gekleed op de foto?
  • Ben je herkenbaar?
  • Is de achtergrond van de foto rustig?
  • Is de foto recent? Laten we zeggen, niet ouder dan een jaar.

2. Vul je samenvatting in

De samenvatting is de ideale plek om al je hoogtepunten van het afgelopen jaar te beschrijven. Update je samenvatting daarom jaarlijks, of bij grote veranderingen. Ook kun je hier iets zeggen over de toekomst, bijvoorbeeld dat je openstaat voor nieuwe uitdagingen.

3. Deel en neem deel

Gebruik LinkedIn niet alleen als een statische pagina, maar houd je LinkedIn ook levendig door anderen te laten zien waar je mee bezig bent. Doe dit niet alleen door zelf te zenden (berichten te delen via status updates), maar ook door te reageren op anderen en actief deel te nemen aan discussiegroepen.

4. Maak je persoonlijke URL

Als je jouw LinkedIn-profiel wilt delen, bijvoorbeeld op een visitekaartje, is het niet mooi en erg onhandig als je een lange URL hebt met een profielnummer waar je scheel van gaat kijken.

  • Pas je URL aan naar jouw naam. Hoe je dat doet?
  • Ga naar ‘Profiel bewerken’.
  • Daar zie je iets onder je foto een URL staan. Klik op ‘Bewerken’ achter deze URL.
  • Nu kom je op een pagina genaamd ‘Openbaar profiel’.
  • Rechts aan de zijkant staat een kopje ‘URL van uw openbare profiel’.
  • Hier kunt u uw URL aanpassen. De meeste mensen kiezen voor een combinatie van hun voor- en achternaam.

5. Volg bedrijven en groepen

Volg bedrijven die je interessant vindt, waar je zaken mee zou willen doen of waar je later zou willen werken. Het komt altijd goed over als je op de hoogte bent van wat er speelt binnen het bedrijf. Neem ook deel aan groepen die voor jou relevant zijn. Deze groepen kunnen goed zijn om te netwerken maar ook om vragen te stellen als je hulp nodig hebt. Vergeet niet je bedrijven en groepen ook af en toe op te ruimen, soms wil je bijvoorbeeld niet meer met een bepaald bedrijf of een bepaalde groep geassocieerd worden.

6. Spaar onderschrijvingen en aanbevelingen

Sparen betekent hier niet zo snel mogelijk verzamelen. Het zegt veel meer als je door de jaren heen van verschillende mensen aanbevelingen hebt ontvangen, dan dat je in een week tijd tien vrienden hebt overgehaald iets leuks over je te schrijven, omdat je op zoek bent naar een baan. Recruiters prikken hier zo doorheen. Begin dus op tijd met sparen.

Je kunt natuurlijk gewoon aan mensen vragen of ze iets over je willen schrijven, maar je kunt ook anderen een onderschrijving of aanbeveling geven, waardoor ze misschien wel wat terug willen doen. Om je te kunnen onderschrijven, moet je overigens wel eerst vaardigheden toevoegen.

7. Vermijd populaire nietszeggende termen

We kennen ze ook van de sollicitatiebrieven: die eigenschappen die iedereen beweert te hebben. Volgens LinkedIn zijn de meest populaire “buzzwords”:

  • Creatief
  • Organisatorisch
  • Effectief
  • Uitgebreide ervaring
  • Track record (soort portfolio: ik heb gezorgd voor 10% meer tevreden klanten)
  • Gemotiveerd
  • Innovatief
  • Probleem oplossend
  • Communicatieve vaardigheden
  • Dynamisch

Probeer deze woorden te vermijden door omschrijvingen te gebruiken die uniek zijn voor jou. Enkele voorbeelden: ICT-nerd, goed met cijfertjes, ondernemend, loyaal, nauwkeurig en punctueel.

8. Pimp je profiel met een portfolio

Een tijd geleden heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt documenten aan je profiel toe te voegen. Dit is natuurlijk vooral heel interessant voor de creatievelingen, om te laten zien wat je kunt. De minder creatieve onder ons kunnen denken aan grafieken waarin behaalde resultaten te zien zijn, een video over het bedrijf of een tekstdocument zoals een whitepaper.

9. Wees geen stalker

Natuurlijk kun je gerust een kijkje nemen op het profiel van een ander, maar overdrijf niet. Als je iemands profiel in een week tijd tien keer bekijkt, wordt het misschien wel eens tijd voor een uitnodiging of een berichtje. Je zou je zelf toch ook afvragen wat iemand van je wil als hij zo vaak je profiel heeft bekeken?

10. Nu heb je een geweldig profiel, en dan?

LinkedIn is er niet alleen om jezelf te presenteren, maar ook om contact te leggen. Neus eens rond in het netwerk van anderen en probeer met anderen te connecten. Vind je dit eng? Het is heus niet erg als je een persoonlijk berichtje stuurt, bijvoorbeeld: “Ik ben erg geïnteresseerd in uw bedrijf en zou dan ook graag via u op de hoogte blijven” of “Ik zag dat je erg thuis bent op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Ik word graag op de hoogte gehouden”.

Wat vind jij van dit artikel? Handig! (je stem is anoniem)Niet echt nuttig. (je stem is anoniem) (+15 andere lezers vonden dit artikel handig, totaal 16 stemmen)
Loading ... Loading ...