Het doel van een sollicitatiebrief is om een verrassende eerste indruk te maken. Je moet opvallen tussen de andere sollicitanten, zodat jouw brief in ieder geval niet in de prullenbak belandt. Neem onderstaande tips nog even door voordat je de brief verstuurt. Kleine verbeteringen maken het verschil tussen een uitnodiging of afwijzing!

1. Gebruik een persoonlijke aanhef

Vermijd een algemene aanhef als ‘Geachte heer/mevrouw’. Een dergelijke aanhef is saai en spreekt de lezer niet direct aan. Een brief die begint met ‘Geachte meneer van Hooff’ wordt minder snel aan de kant gelegd. De interesse van meneer van Hooff wordt namelijk direct gewekt. Hoe kom je erachter aan wie je de brief kunt adresseren?

  • Vraag het aan een werknemer van het bedrijf (bijvoorbeeld een kennis).
  • Bel van tevoren. Vraag aan wie je een sollicitatiebrief kunt richten of wie er over personeelszaken gaat.

2. Vermijd clichés

In iedere sollicitatiebrief kom je de clichézinnen tegen, zoals:

  • Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging.
  • Bij het zien van de vacature voor projectmanager werd ik meteen enthousiast.
  • Ik ben een echte teamplayer’.

Je kunt je misschien voorstellen dat deze uitspraken geen indruk meer maken op de lezer van de brief. Je kunt de clichés vermijden door ze anders te formuleren en ze te onderbouwen met een voorbeeld. Bijvoorbeeld: ‘Al deze activiteiten vonden plaats in teamverband. Ik had er geen problemen om te werken binnen een groep.

3. Gebruik concrete voorbeelden

Onderbouw je kwaliteiten, eigenschappen en drijfveren met concrete voorbeelden. Je maakt jouw motivatiebrief stukken interessanter door je kennis en enthousiasme te laten zien, in plaats van het alleen maar te beschrijven. Als je schrijft: ‘Deze functie lijkt me heel leuk, omdat je innovatief bezig kunt zijn.’ dan weet een recruiter nog helemaal niets. Als je beschrijft wat je er precies zo leuk aan vindt, dan komt dat veel overtuigender over. Bijvoorbeeld:

Ik vind het leuk om innovatief bezig te zijn; het geeft een enorme kick om de functionaliteit van software te verbeteren en daarmee mijn klanten te helpen. Door zelf kritisch te kijken wat er beter kan – want er kan altijd iets beter – wordt het product steeds mooier. Ik draag daar graag aan bij.

Zoals je ziet hoeft je voorbeeld niet eens groot te zijn. Een dergelijke concrete formulering geeft tevens een goed aanknopingspunt voor een vervolg. Als je van de laatste zin bijvoorbeeld maakt: ‘Ik draag daar graag aan bij van begin tot eind.’ kun je het daarna hebben over het overtuigen van collega’s en klanten van nieuwe softwarefunctionaliteiten tot aan het implementeren hiervan.

4. Maak gebruik van je netwerk

Ken je iemand binnen je netwerk die bij het bedrijf werkzaam is? Benoem dit dan in je brief, want dit komt betrouwbaar over. De bekende binnen je netwerk kan eventueel ook een goed woordje voor je doen en je nuttige informatie geven die je in je voordeel kunt gebruiken.

5. Ben eerlijk en transparant

Veel werkgevers kunnen openheid waarderen: geen verborgen agenda’s. Het is dan ook niet erg om in je brief een eigenschap van jezelf te noemen waar je nog aan moet werken. Bijvoorbeeld:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen Photoshop-expert ben, maar ik leer snel en steek er graag extra energie in om het zo snel mogelijk onder de knie te krijgen.

6. Noem iets opvallends

De kunst is om ervoor te zorgen dat jij opvalt tussen de rest, jouw naam moeten ze niet vergeten. Een eigen schrijfstijl, concrete voorbeelden of een bijzondere eigenschap kunnen hierbij helpen in een sollicitatiebrief. Een klein trucje dat je op je cv kunt toepassen is het noemen van een opvallende of aparte hobby, bijvoorbeeld ‘wijnproeven’.

7. Gebruik een actieve schrijfstijl en persoonlijk perspectief

Een brief leest gemakkelijk wanneer deze actief geschreven is. Vergelijk de volgende zinnen maar eens:

Passief: ‘Ik ben verantwoordelijk geweest voor…
Actief: ‘Ik was verantwoordelijk voor…

Passief: ‘Het project waaraan ik leiding gegeven heb…
Actief: ‘Ik gaf leiding aan het project…

Een actieve schrijfstijl houdt in dat het onderwerp van de zin een handeling uitvoert, terwijl bij een passieve schrijfstijl het onderwerp een handeling ondergaat. Omdat jijzelf meestal het onderwerp bent in een sollicitatiebrief, hanteer je het eerste persoonperspectief .

8. Houd het bij één A4

Schrijven is schrappen: een lange sollicitatiebrief is niet hetzelfde als een goede sollicitatiebrief. Het is juist de kunst om op een beknopte manier iemand ervan te overtuigen jou op gesprek te vragen. Schrijf je brief bondig, langer dan driekwart A4 moet het niet worden. Dit lijkt misschien weinig, maar je moet je ook voorstellen dat een bedrijf vaak veel sollicitatiebrieven binnenkrijgt en geen tijd heeft om twintig brieven van twee A4-tjes te lezen.

Je sollicitatiebrief laten nakijken of schrijven

Wil je er zeker van zijn dat je de tips goed toegepast hebt, laat dan de brief nakijken door een Jobbl editor. Vind je het ondanks onze tips nog lastig zelf een brief te schrijven? Als je jouw brief laat schrijven door een van onze editors ben je verzekerd van een sterke sollicitatiebrief!

Wat vind jij van dit artikel? Handig! (je stem is anoniem)Niet echt nuttig. (je stem is anoniem) (+9 andere lezers vonden dit artikel handig, totaal 10 stemmen)
Loading ... Loading ...