Ga je solliciteren, ga er dan maar vanuit dat je door je toekomstige werkgever gegoogled gaat worden. Alles wordt gescreend: je Facebook, je LinkedIn, je Twitter en je blog. Dit kan in je voordeel werken, maar zeker ook in je nadeel. Zorg dat je voorbereid bent en haal zo veel mogelijk voordeel uit het internet en social media.

Valkuilen van social media

Vraag je af wat jouw toekomstige werknemer niet van jou wil tegenkomen op het internet. Begin met jezelf te googlen. Dit kun je het beste in de incognito-modus doen van Google Chrome of een andere internetbrowser. In deze modus ben je uitgelogd bij al je accounts en kun je dus zien wat iemand die met jou verbonden is van jou kan vinden. Houd de volgende tips in je achterhoofd:

  • Plaats geen foto’s op het internet die je ook niet aan je ouders zou willen laten zien. Ook al zijn de foto’s afgeschermd, ze kunnen altijd via een andere weg bij de verkeerde terecht komen.
  • Scherm je informele accounts af met behulp van ‘instellingen’. Als je twittert over jouw vakgebied, kan Twitter in je voordeel werken. Twitter je over die leuke stapavond van gisteren, dan kun je jouw account beter afschermen. Je Facebook afschermen is vrijwel altijd een goed idee, omdat de meeste mensen hier toch persoonlijke informatie op plaatsen, zoals vakantiefoto’s en persoonlijke berichten. Zakelijke accounts zoals LinkedIn en Google+ kun je wel open laten, mits je ze ook zakelijk inzet.

Social media gebruiken bij sollicitatie

Bij bewust gebruik van social media en internet kunnen zij ook in je voordeel werken. Je kunt via deze kanalen jezelf onderscheiden van de andere kandidaten. Denk na over wat je zendt: wat verspreid je via het internet?

  • Je interesse in je vakgebied en je kennis kun je laten blijken door het delen van relevante artikelen, of erop te reageren. Reageer bijvoorbeeld direct op de website van het artikel, maar deel het artikel ook via LinkedIn en/of Twitter.
  • Ga zelf aan het schrijven: schrijf blogs over werkgerelateerde onderwerpen, op een eigen website of op een platform voor bloggers.
  • Probeer actief je netwerk uit te breiden, vooral met mensen die interessant zijn voor jouw vakgebied.
  • Zorg voor een mooie invulling van je profielen. Schrijf op LinkedIn en Google+ een samenvatting over jezelf, volg bedrijven binnen je vakgebied en geef op LinkedIn een korte omschrijving van je eerdere functies.
Denk eraan: jouw presentatie op het internet kun je gebruiken als jouw personal branding. Eigenlijk is het een kwestie van jezelf verkopen!

Wat vind jij van dit artikel? Handig! (je stem is anoniem)Niet echt nuttig. (je stem is anoniem) (+1 andere lezers vonden dit artikel handig, totaal 1 stemmen)
Loading ... Loading ...